Skap din egen digitale bok med appen Book Creator.

Med appen Book Creator kan man skape egne, kreative digitale bøker sammen med barna. Appen er åpen, noe som betyr at vi kan fylle den med ulikt innhold (laste opp bilder og filmklipp, legge til lyd, skrive tekst, bruke tegnefunksjonen og legge til linker). Book Creator er enkel å bruke, og man lærer fort hvordan man navigerer seg rundt i appen. Det blir gitt en innføring i appens mange funksjoner, samt presentere eksempler på spennende digitale bøker man kan lage med barna. I løpet av verkstedet får også deltakerne leke seg med appen og produsere sin egen bok.

Du som melder deg på dette verkstedet bør derfor enten ha med deg en iPad og ha lastet ned appen BookCreator fra App Store eller ha lastet ned Book Creator fra nettleseren Chrome hvis du bruker andre typer nettbrett. Last også ned minst fire bilder på nettbrettet ditt som du ønsker å bruke i boken din. Jeg kommer til å bruke iPad i min presentasjon.

Alethea Bjune jobber som barnehagelærer i Reddiken Kanvas-barnehage. Hun er opptatt av kreativ bruk av digitale verktøy i barnehagen, og har holdt flere kurs om dette tema.  Hun har også jobbet deltid i to år med tema digital everktøy innenfor barnehagelærerutdanningen på OsloMet.